Det är inte alltid sovställningen du föredrar som är rätt för dig och din kropp. Känner du dig inte utvilad när du vaknar eller vaknar upp med värk kan det vara dags att förändra positionen du sover i. 

Sova på magen

Sover du på magen? Då är det dags att tänka om. Det rekommenderas inte att sova på magen eftersom du får en onaturlig position där några av de negativa effekterna är att nedre delen av ryggen utsätts för påfrestning. Ryggraden får inte möjlighet att anpassa sig ordentligt i denna position och nacken får inte heller det stöd den behöver. Du kan alltså få ont i både nacke och rygg såväl som muskler och leder om du sover på magen.

Vill du fortsätta sova på mage så är en mjuk kudde, eller ingen alls, att rekommendera.

Sova på rygg

Det är ett bra val att sova på rygg då trycket fördelas jämt på ryggrad, nacke och leder och du kan få en neutral position.

Upplever du smärta eller obehag är det alltså inte alltid nödvändigtvis så att du behöver byta sovställning – utan det finns små knep som tillåter dig att få bra avlastning. Exempelvis är en kudde under knäna en bra idé eftersom ryggen då tillåts att rätas ut.

Du behöver också se till att sängen och bäddmadrassen är tillräckligt tryckavlastande så att dina tyngre partier sjunger ned. Känner du smärta i nedre rygg så sjunker du inte ned rätt och sängen är inte tillräckligt avlastande. Nacken behöver också vara i linje med ryggraden, därför är det viktigt med en bra kudde som ger din nacke stöd. Du ska varken ha huvudet för högt eller för lågt.

Sover du på rygg ökar risken att du snarkar och vet du med dig att du lider av detta kan det vara bra att försöka sova i en annan ställning. Det finns också en koppling mellan att sova på rygg och sömnapné – vilket är ett tillstånd i vilket du får korta, upprepande andningsuppehåll när du sover. Både snarkningar och sömnapné stör din sömn och vila.

Sova på sidan

Att sova på sidan rekommenderas ofta av sömnspecialister och pekas ut som det allra bästa sättet att sova. Det är bra för blodcirkulationen – och därmed också väldigt bra för gravida kvinnor. Just gravida samt personer som upplever smärtor i höft och rygg rekommenderas att sova på sidan. Har man smärta i rygg kan det vara skönt att ha en kudde mellan benen för avlastning för nedre rygg. Ofta snarkar vi mindre om vi sover på sidan.  

Sover du på sidan är det viktigt med stöd i både kudde och säng. Kudden behöver ha en god fasthet och vara tillräckligt hög så att huvudet kommer upp och hamnar i en neutral och jämn position i förhållande till ryggraden. Sängen i sin tur behöver vara tryckavlastande och ge stöd åt ryggraden. Dina axlar och höfter behöver få sjunka ned i madrassen för att ryggraden ska vara rak. Upplever du smärtor i dessa partier är sängen ofta för hård.

Det är också bra att alternera mellan vilken sida du sover på.

Sova på magen

Sover du på magen? Då är det dags att tänka om. Det rekommenderas inte att sova på magen eftersom du får en onaturlig position där några av de negativa effekterna är att nedre delen av ryggen utsätts för påfrestning. Ryggraden får inte möjlighet att anpassa sig ordentligt i denna position och nacken får inte heller det stöd den behöver. Du kan alltså få ont i både nacke och rygg såväl som muskler och leder om du sover på magen.

Vill du fortsätta sova på mage så är en mjuk kudde, eller ingen alls, att rekommendera.

Sova på rygg

Det är ett bra val att sova på rygg då trycket fördelas jämt på ryggrad, nacke och leder och du kan få en neutral position.

Upplever du smärta eller obehag är det alltså inte alltid nödvändigtvis så att du behöver byta sovställning – utan det finns små knep som tillåter dig få bra avlastning. Exempelvis är en kudde under knäna en bra idé eftersom ryggen då tillåts att rätas ut.

Du behöver också se till att sängen och bäddmadrassen är tillräckligt tryckavlastande så att dina tyngre partier sjunger ned. Känner du smärta i nedre rygg så sjunker du inte ned rätt och sängen är inte tillräckligt avlastande. Nacken behöver också vara i linje med ryggraden, därför är det viktigt med en bra kudde som ger din nacke stöd. Du ska varken ha huvudet för högt eller för lågt.

Sover du på rygg får du en ökad risk för snarkningar och vet du med dig att du lider av detta kan det vara bra att försöka sova i en annan ställning. Det finns också en koppling mellan att sova på rygg och sömnapné – vilket är ett tillstånd i vilket du får korta, upprepande andningsuppehåll när du sover. Både snarkningar och sömnapné stör din sömn och vila.

Sova på sidan

Att sova på sidan rekommenderas ofta av sömnspecialister och pekas ut som det allra bästa sättet att sova. Det är bra för blodcirkulationen – och därmed också väldigt bra för gravida kvinnor. Just gravida samt personer som upplever smärtor i höft och rygg rekommenderas att sova på sidan. Har man smärta i rygg kan det vara skönt att ha en kudde mellan benen för avlastning för nedre rygg. Ofta snarar vi mindre om vi sover på sidan.  

Sover du på sidan är det viktigt med stöd i både kudde och säng. Kudden behöver ha en god fasthet och vara tillräckligt hög så att huvudet kommer upp och hamnar i en neutral och jämn position i förhållande till ryggraden. Sängen i sin tur behöver vara tryckavlastande och ge stöd och ryggraden. Dina axlar och höfter behöver få sjunka ned i madrassen för att ryggraden ska vara rak. Upplever du smärtor i dessa partier är sängen ofta för hård.

Det är också bra att alternera mellan vilken sida du sover på.

Sova på magen

Sover du på magen? Då är det dags att tänka om. Det rekommenderas inte att sova på magen eftersom du får en onaturlig position där några av de negativa effekterna är att nedre delen av ryggen utsätts för påfrestning. Ryggraden får inte möjlighet att anpassa sig ordentligt i denna position och nacken får inte heller det stöd den behöver. Du kan alltså få ont i både nacke och rygg såväl som muskler och leder om du sover på magen.

Vill du fortsätta sova på mage så är en mjuk kudde, eller ingen alls, att rekommendera.

Sova på rygg

Det är ett bra val att sova på rygg då trycket fördelas jämt på ryggrad, nacke och leder och du kan få en neutral position.

Upplever du smärta eller obehag är det alltså inte alltid nödvändigtvis så att du behöver byta sovställning – utan det finns små knep som tillåter dig få bra avlastning. Exempelvis är en kudde under knäna en bra idé eftersom ryggen då tillåts att rätas ut.

Du behöver också se till att sängen och bäddmadrassen är tillräckligt tryckavlastande så att dina tyngre partier sjunger ned. Känner du smärta i nedre rygg så sjunker du inte ned rätt och sängen är inte tillräckligt avlastande. Nacken behöver också vara i linje med ryggraden, därför är det viktigt med en bra kudde som ger din nacke stöd. Du ska varken ha huvudet för högt eller för lågt.

Sover du på rygg får du en ökad risk för snarkningar och vet du med dig att du lider av detta kan det vara bra att försöka sova i en annan ställning. Det finns också en koppling mellan att sova på rygg och sömnapné – vilket är ett tillstånd i vilket du får korta, upprepande andningsuppehåll när du sover. Både snarkningar och sömnapné stör din sömn och vila.

Sova på sidan

Att sova på sidan rekommenderas ofta av sömnspecialister och pekas ut som det allra bästa sättet att sova. Det är bra för blodcirkulationen – och därmed också väldigt bra för gravida kvinnor. Just gravida samt personer som upplever smärtor i höft och rygg rekommenderas att sova på sidan. Har man smärta i rygg kan det vara skönt att ha en kudde mellan benen för avlastning för nedre rygg. Ofta snarar vi mindre om vi sover på sidan.  

Sover du på sidan är det viktigt med stöd i både kudde och säng. Kudden behöver ha en god fasthet och vara tillräckligt hög så att huvudet kommer upp och hamnar i en neutral och jämn position i förhållande till ryggraden. Sängen i sin tur behöver vara tryckavlastande och ge stöd och ryggraden. Dina axlar och höfter behöver få sjunka ned i madrassen för att ryggraden ska vara rak. Upplever du smärtor i dessa partier är sängen ofta för hård.

Det är också bra att alternera mellan vilken sida du sover på.

FÖRBÄTTRa DIN SÖMN MED FÖLJSAMMA LECTUS-SÄNGAR